Tips dan Kepentingan Berpantang

Berpantang bersalin adalah saat yang mengajar kita sebagai wanita menghargai diri. Kenapa saya cakap begitu? Sebab saya telah melaluinya sebanyak 2 kali. Dalam tempoh berpantang inilah kita akan menjaga diri kita sebaik mungkin. Pelbagai petua dan pantang larang yang akan kita dengari dan lalui. Pelbagai sebab kenapa dan mengapa kita kena ikuti petua dan pantang larang itu. Hanya satu demi kesihatan diri pada masa akan datang. Kita tidak mahu terima kesan buruk akibat tidak berpantang dengan elok.

Semasa berpantang saya pastikan..

1. Sentiasa pakai stokin untuk elakkan angin sejuk masuk. Angin sejuk mudah menyerang dari tapak kaki.

2. Rambut pendek. Mungkin tak semua orang suka rambut pendek. Tetapi saya akan siap2 potong rambut bila berpantang untuk memudahkan menyapu sebarang minyak untuk elak angin naik kepala. Saya guna minyak yang dibuat oleh nenek saya. Tak tahu apa. Orang muda hanya ikut sahaja hehe.

3. Pakai bengkung yang sesuai. Seeloknya dari paras bawaj dada hingga ke pinggul kerana bengkung yang pendek biasanya mudah tergulung. Risau nanti rahim tertolak ke bawah pula. Bengkung berfungsi untuk mencegah angin masuk pada perut, memudahkan pengeluaran angin panas dan sebagai sokongan rahim.

4. Makan nasi panas. Yang ini masa anak pertama mak saya sentiasa pastikan makan nasi yang baru masak. Tiada istilah nasi sejuk dipanaskan. Sebab kenapa saya tak tanya pula..mak kata wajib. Orang baru lepas bersalin tak bagus makan nasi sejuk dipanaskan balik.

5. Bila nak basahkan rambut..guna air suam. Chris paling tahan pun 4 hari dah cuci rambut. Tapi kena cepat2lah prosesnya. Gunakan air panas/suam sebab antara punca rambut gugur lepas bersalin disebabkan mandi air sejuk. Selain tu boleh sebabkan pening dan kedut pada wajah. Kalau boleh amalkan sehingga 3 bulan pertama.

6. Kurangkan makan daging..nanti sembelit. Takut nanti terbuka jahitan hehe.

7. Ini nampak klise tapi penting. Kurangkan menghadap handphone, menonton atau membaca dalam gelap ketika berpantang. Sebab nanti boleh sebabkan rabun. Yang ne Chris tahu masa buat cermin mata. Pekerja kata mereka hanya akan buat cermin mata untuk ibu2 yang dah 4 bulan ke atas selepas bersalin. Selepas bersalin ne hormon kita tak stabil lagi sehingga 4 bulan, jadi penglihatan pun memang kabur sikit. Bila ditambah dengan main hp sahaja..penglihatan akan makin merosot. Macam Chris la..nak buat macamna..Chris kan bisnes online. Sepanjang masa dengan hp hihi.

8. Amalkan jamu selepas 30 hari. Chris amalkan jamu moden iaitu, Alfalfa Complex. Ini termasuk dalam set berpantang Shaklee.

Semasa amalkan set berpantang Shaklee ne..memang best. Jimat, mudah disediakan dan berkesan. Sebelum tu Chris memang dah amalkan set hamil shaklee. Bila baby lahir, bacaan kuning cepat turun. Masa berpantang pula, luka jahitan cepat sembuh, badan bertenaga, air susu badan banyak dan tidak mudah stres walaupun anak meragam. Stres ne kalau masa pantang..boleh meroyan jadinya kan..

Kenapa saya katakan jimat? Sebab set hamil tu boleh digunakan semasa pantang. Hanya ditambahkan dengan jamu modennya sahaja, Alfalfa Complex. Jimat tak? Tak perlu beli set lain untuk berpantang. Hanya tambahkan mana yang perlu. Sebelum Chris pun memang dah ramai testimoni dari ibu2 yang dapat manfaat dari Set Pantang Shaklee.








Fungsi setiap vitamin secara ringkasnya..

1.ESP
Membantu pemulihan luka dengan memperbaharui sel.
Memberikan tenaga segera.
Menggalakkan penghasilan air susu badan.

2. Vitalea Iron Formula
Membekalkan nutrisi lengkap.
Memulihkan bacaan hb(zat besi).
Kekal bertenaga.

3. Vitamin C
Membantu memulihkan luka jahitan dengan cepat.
Membantu penyerapan vitamin lain.
Menguatkan sistem imun.

4. Ostematrix
Membekalkan kalsium; menguatkan tulang ibu dan bayi.
Menggalakkan penghasilan air susu badan.
Mencegah sembelit.

5. B Complex
Anti stres.
Menukarkan makanan kepada tenaga.
Menggalakkan penghasilan darah merah.

6. Omega Guard
Anti radang
Bagus untuk perkembangan otak bayi.
Membantu mengurangkan berat badan.

7. Alfalfa Complex
Sebagai jamu moden; bertindak seperti kacip fatimah.
Mencegah sembelit.
Menggalakkan penghasilan air susu badan.
Membantu mengurangkan berat badan.



PENAFIAN :
Produk Shaklee tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Mengapa mesti memilih  Shaklee
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔ Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
✔ Harga Mampu Milik
✔ HALAL
===========
CARA ORDER:
===========
☎Sms/WhatsApp/Telegram
0135461319

ATAU BUAT PEMBELIAN SENDIRI..
1. Klik Link di SINI.

2. Tandakan Produk Pilihan Anda & ikut arahan seterusnya.

3. Pembayaran Melalui DEBIT/CREDIT CARD.

4. SELESAI - Anda hanya perlu menunggu barang anda sampai di hadapan rumah.

Dapatkan penjimatan sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli melalui kami..

DAFTAR SEKARANG DI SINI.


Ulasan

Popular Post

Tanda-tanda Anda Gemuk Air

KEBAIKAN B COMPLEX

Kandungan Lecithin

Kesan Kekurangan Zink

Cara Kurangkan Sakit Senggugut