Alahan Teruk Ketika Hamil : Suami Perlu Ambil Tahu


Kehamilan adalah sesuatu yang mengujakan bagi setiap wanita di dunia ini. Suami pun turut teruja..apalagi jika anak dalam kandungan adalah anak yang pertama. Lazimnya, majoriti ibu2 hamil terutama primid akan mengalami alahan yang teruk. Ada juga suami yang akan mengalami alahan..yang ne best la si ibu �� boleh makan puas2..(tapi ibu kena jaga pemakanan juga tau...).


Alahan yang teruk boleh mempengaruhi janin. Macamne tuu? Ibu tak dapat makan..janin tak dapat nutrisi la kan..saya pasti semua tahu kesan kekurangan nutrisi bagi bayi dlm kandungan. Bukan bayi sahaja ibu pun dapat kesan buruk.

Pengalaman saya masa mengandungkan anak pertama & the only one (buat masa ne la kan ��). 1st Trimester suami saya tak bagi saya makan apa2 suplemen/vitamin..risau kalau ada apa2 terjadi dengan kandungan. So..terpaksalah saya bertahan dengan alahan saya. Saya tak boleh hidu sebarang bau..kalau boleh taknak tercium apa2 bau pun. Mandi kalau boleh taknak bersabun..tapi saya tetap pakai jugak la kan..nanti badan bau bucukkkk pla heee��. Suami pun tak boleh duduk dekat sebab sy terhidu macam bau ikan busuk yg dijual di pasar malam..kesian sungguh Sang Suami kan...Masa ne badan memang hari2 lemah..dah macam pemalas pula nak buat keja..tak bertenaga, minum air sikit pun boleh muntah. Orang ada morning sickness je faham betapa deritanya hingga menusuk kalbu..(waiseh...)tekak jangan cakaplah kalau dah muntah tanpa isi..perit wooo...Still lagi suami saya tak benarkan ambil apa2 suplemen/vitamin. Ambil nutrisi dari makanan yang kami makan hari2 je. Tapi macamne nak dapat nutrisi kalau makan pun tak lalu..masa ne paling saya benci hidu bau bawang & bau daging merah..loya teramat..masa ne dah fikir PAPA JAHAT!!! Biar Mama sengsara hahaha..orang mengandung ne sensitif tau..memang tak boleh dipisahkan dengan sikap merajuk.


11hb Dec 2014..hah ne tarikh keramat ne..suami saya terus insaf dari tak benarkan saya ambil sebarang suplemen/vitamin untuk menghadapi morning sickness & semestinya untuk keperluan nutrisi yg lengkap bagi sy & baby. Malam tu..kitorang pergilah kat DownTown Serdang..asalnya dr rumah sy nampak sihat je. Sampai pasar malam tu terhidu berbagai macam bau makanan..muka saya terus pucat..rasa nak pitam. Suami cepat2 bawa lari dr kawasan orang panggang kepak ayam & so on..tp pasar malam ofkos la mana2 pn ada jual makanan. Akhirnya saya dah tak boleh tahan.. minta suami tunggu sekejap..nak duduk rehat sebab badan dah seram sejuk dah nak pengsan. Syukur..akhirnya saya sampai rumah & sedang terbaring lena di atas tilam yg empuk..sangat2 selesa masa ne. Tiba2 dalam tidur sy terdengar suara perempuan & suara suami saya. Suami saya kata "dia pregnant..sy pun tak tahu pula boleh pengsan sebab dr rumah tadi sihat je". Rupa2nya..sy dah pengsan tak sedar diri..masih lg kat pasar malam sebenarnya hehehe... Masa ne baru suami sedar ibu mengandung perlukan sesuatu yg lebih drpd yg ada. 18hb Dec 2014 kitorang akan balik Sabah. Sebab risau sejarah mungkin berulang..17h Dec 2014 suami sy pergi ke Branch Shaklee utk membeli Fullset Vitamin Kehamilan utk tambah vitamin yg sedia ada di rumah ( sebelum preggy sy mmg dah consume vitamin Shaklee..sbb tu hb cantekk sejak dr awal kehamilan - (curi2 makan Vitalea & B Complex sbb nak jaga hb). Subuh 18hb tu suami sy sendiri bancuh ESP untuk tenaga(terasa amat disayangilah masa ne). Flight kitorang jm9 am. Syukurlah sampai kampung sy x pengsan..1 hari tu memang rasa bertenaga sangat walaupun x lalu makan apa2 dalam perjalanan.


Saya consume vitamin Shaklee sampailah sy bersalin. Masa masuk ward tu..bacaan hb sy diambil..result 11.5 ��.


So suami2 di luar sana..jangan pandang remeh tau..morning sickness ne. Kesannya pd ibu & bayi dlm kandungan.


Inilah vitamin yg saya amalkan semasa mengandung & saya teruskan sehingga berpantang - penyusuan.

Bolehlah dapatkannya disini untuk kehamilan yang lebih sihat dan bertenaga.

Ulasan

Popular Post

Tanda-tanda Anda Gemuk Air

Tanda-tanda Demam Denggi

Kebaikan Pengambilan Omega Guard Semasa Berpantang

Kepentingan Pengambilan Ubat Cacing

CoQTrol Plus Untuk Kesihatan Jantung dan Darah