CARA MENGATASI MIGRAIN

Migrain adalah sakit kepala yang amat teruk dan menyakitkan, didahului dengan tanda amaran deria seperti flash light (kupu kupu cahaya), blind spot (titik hitam yg terawang awang) , rasa mencucuk pada tangan dan kaki, loya, rasa ingin muntah, dan sensitif kepada cahaya dan bunyi. Kesakitan migrain boleh berlansung selama berjam jam atau beberapa hari.


Sakit kepala migrain berpunca daripada pembesaran saluran darah dan bahan kimia yg terhasil daripada gentian saraf yang melilit saluran darah. Semasa sakit kepala, arteri temporal yg terletak di bawah kulit tengkorak membesar. Ini menyebabkan pembebasan bahan kimia yang menyebabkan keradangan, kesakitan, dan pembesaran arteri.

🌼Faktor yg boleh menyebabkan berlakunya migrain:

1. Kekurangan zat dan nutrisi
2. Faktor keturunan
3. Kesan dari pengambilan ubat-ubatan
4. Wanita yang mengalami haid atau pra-haid
5. Terlalu banyak mengambil kafein
6. Byk mkn makanan yang mengandungi MSG dan nitrat - seperti daging khinzir, sosej, salami.
7. Alahan dan Alergik - Alah dgn Lampu terang, bunyi kuat, dan bau tertentu atau minyak wangi 
8. Tekanan fizikal atau emosi.
9. Tidur tidak teratur
10. Merokok.
11. Skip makanan atau berpuasa.
12. Pengambilan Alkohol 
13. Makanan yang mengandungi tyramine - wain merah, keju tua, ikan salai, hati ayam.

Credit



Tubuh kita memerlukan beberapa vitamin dan mineral untuk mengekalkan sistem saraf kita. Sistem saraflah yang bertanggungjawab kepada terjadinya sakit kepala atau migrain. Menurut pembacaan saya Riboflavin dan B-6, beserta dengan vitamin D and magnesium, menurut kajian dapat menggurangkan kekerapan berlakunya migrain.

Riboflavin

Riboflavin atau vitamin B-2 adalah salah satu vitamin daripada lapan vitamin B-complex.Menurut kajian, riboflavin dapat membantu menukarkan makanan kepada tenaga dan ianya juga membantu mengekalkan kesihatan sistem saraf.Dengan pengambilan 400 milligrams setiap hari, Riboflavin dapat mengurangkan kekerapan dan jangkamasa migrain sebanyak 1.5 pengurangan.Namun, kajian masih lagi dibuat mengenai bagaimana Riboflavin membantu menghilangkan migrain.

Vitamin B-6

Tubuh badan memerlukan vitamin B-6 or pyridoxine untuk membentuk neurotransmitters serotonin and norepinephrine.Ia juga memelihara kesihatan 'myelin sheath' iaitu satu lapisan yang melindungi sistem saraf kita.Mereka yang selalu mengalami Migraine selalunya mempunyai neurotransmitters pada level yang rendah. Kekurangan ini dapat dibaiki dengan pengambilan tambahan B-6.
Kerosakan pada 'myelin sheath' and saraf yang disebabkan oleh kekurangan B-6 deficiency boleh menyebabkan sakit kepala.Oleh sebab itu mengambil supplement B-6 dapat membantu mengurangkan sakit kepala.

Vitamin D

Menurut the American Headache Society, lebih kurang 40% daripada mereka yang mengalami migraine yang teruk telah menunjukkan kekurangan vitamin D dalam tubuh badan mereka.Vitamin D merupakan satu vitamin yang dihasilkan oleh tubuh badan apabila cahaya matahari menembusi kulit kita.Dalam kajian mereka, didapati pengambilan supplemen vitamin D telah menunjukkan respon yang positif. Supplemen ini juga tidak menyebabkan kesan-kesan negatif.Vitamin ini tidaklah efektif sangat dalam menggurangkan kesakitan migrain tetapi ianya serba sedikit dapat membantu.

Magnesium

Magnesium, adalah sejenis mineral yang mempunyai pelbagai fungsi dalam tubuh badan kita.Ini termasuklah membantu dalam proses impuls saraf. Pengidap migrain secara tipikal mempunyai level magnesium pada sel yang rendah berbanding dengan mereka yang tidak mengalami masalah migrain.Oleh yang demikian, dengan meningkatkan pengambilan magnesium dapat menggurangkan migrain. Pengambilan Magnesium sebanyak 600 milligrams sehari dapat membantu.

Credit




🌼Set Rawatan Migrain mengandungi

B-Complex dan Ostematrix:

◇1. Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine)telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitkan akibat migrain. Vitamin B lengkap dalam B Complex Shaklee memastikan anda bukan saja mengurangkan risiko diserang migrain, tapi juga mencegah penyakit-penyakit lain seperti depresi, strok dan sebagainya.

◇2. Kalsium bukan sahaja membina tulang dan gigi, malah ia membantu menetapkan ritma jantung, menyelesaikan masalah insomnia, membantu pengaliran gizi masuk dan keluar daripada membran, dan membantu dalam pembekuan darah. Kalsium juga sangat diperlukan dalam mempertahankan fungsi saraf dan otot, serta buah pinggang. Ia juga mengurangkan kadar kolesterol dalam darah.





*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Hubungi kami untuk tempahan sekarang...

WhatsApp
013 546 1319

ATAU BUAT PEMBELIAN SENDIRI..

1. Klik Link di sini 

1. Klik Link di  sini

2. Tandakan Produk Pilihan Anda & ikut arahan seterusnya.

3. Pembayaran Melalui DEBIT/CREDIT CARD.

4. SELESAI - Anda hanya perlu menunggu barang anda sampai di hadapan rumah.


Dapatkan penjimatan sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli melalui kami..


Hanya RM68.90 Yuran Pendaftaran SEUMUR HIDUP


Pengedar Sah Shaklee Anda
AREA : SUNGAI BESI, KL.


Ulasan

Popular Post

Tanda-tanda Anda Gemuk Air

Kandungan Lecithin

Kesan Kekurangan Zink

Lecithin Keras, Sukar Ditelan.

Alfalfa Legakan Gout