Makanan Seimbang Untuk Ibu Hamil

Salam semua..

Terpanggil pula untuk kongsi cerita kehamilan saya yang kedua ne. Dua hari lepas saya review kat KKIA..temujanji doktor. Kehamilan tidak bermasalah..dah memang prosedur jumpa doktor untuk RME. So far..saya dan kandungan OK. Apa yang saya nak kongsikan di sini ialah hari tu saya tanya doktor boleh tak saya ambil suplemen dari luar? Padahal masa preggy anak pertama tu dah tanya tapi dengan doktor bangsa india. Kali ini tanya dengan doktor bangsa melayu pula. Saja nak tahu pendapat doktor lain pula. Jawapan yang saya dapat ialah sama seperti kehamilan pertama saya. Boleh, asalkan ianya semulajadi dan ada kelulusan KKM. Kenapa? Sebab ibu hamil memerlukan nutrisi yang seimbang kerana kena jaga dua orang..diri sendiri dan baby..(jangan salah faham..orang tak mengandung pun kena jaga pemakanan tau).

Kalau kita tengok dalam buku pink tu pun dah terang lagi bersuluh ibu hamil perlu zat besi..digalakkan mengambil makanan yang kaya dengan vitamin C..fungsinya untuk memaksimakan penyerapan zat besi agar HB ibu hamil sentiasa OK. Diterangkan juga kepentingan pengambilan kalsium, asid folik dan cara penjagaan lain. Ini bukan sahaja dijelaskan dalam buku..jururawat pun suruh makan itu dan ini banyak2..baik untuk kehamilan. Tapi sejauh manakah kita mampu makan atau menyediakan keperluan makanan yang seimbang dan cukup untuk keperluan harian ibu hamil?

Bagi saya memang sukar untuk jaga pemakanan yang sihat dan mencukupi keperluan harian ibu hamil. Sebab itu saya kena amalkan pengambilan suplemen untuk memastikan saya dan baby mendapat nutrisi yang cukup dan sentiasa dalam keadaan sihat.



Berikut merupakan vitamin-vitamin yang saya amalkan..puan-puan sekalian juga boleh mencubanya sebab ia banyak membantu kita sepanjang kehamilan. Kehamilan sihat dapat membantu kesihatan bayi dalam kandungan dan juga puan.

1. Vita-Lea

Multivitamin yang terbaik dengan zat besi. Ia membantu dalam pembentukkan sel-sel darah merah. Jika ibu hamil mengambil vita-lea ini, tak perlu la mengambil OBIMIN lagi.

2. B-Complex

Mengandungi 8 kumpulan vitamin B termasuklah asid folic. Asid folic dan B12 membantu pembentukkan sel-sel darah merah di dalam badan . Jumlah asid folic yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural bagi wanita yang merancang kehamilan sebelum konsepsi dan semasa 12 minggu tempoh kehamilan bagi dos harian sebanyak 400mcg.

3. Vitamin C

Membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, berperanan dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat. Ia juga membantu dalam penghadaman zat disamping membekalkan Vitamin C yang cukup untuk meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.

4. Ostematrix / Kalsium

Ibu mengandung memerlukan 1000-1300mg kalsium sehari. Ini bertujuan untuk menguatkan dan pembentukkan tulang serta gigi bayi yang sihat. Pengambilan kalsium juga boleh membantu mengurangkan sakit pinggang, sakit belakang, & kebas-kebas.

5. ESP @ Energizing Soy Protein

Sangat penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu, hormon dan enzim di dalam tubuh. Baik untuk wanita yang mengandung dan penyusuan anak. Ia juga penting untuk pembentukkan kuku, rambut dan kulit.

Esp juga memberi tenaga kepada ibu hamil yang mengalami morning sickness yang agak teruk. Dalam masa yang sama ESP boleh memelihara dan mengelakkan risiko janin menjadi cacat.

6. Omega Guard (Start Consume on Trimester 2 & 3)

Makanan tambahan yang mengandungi minyak ikan. Satu hidangan omega guard mengandungi 1000mg asid lemak omega 3 termasuklah DHA dan EPA yang mana ia boleh menggalakkan fungsi otak, sistem saraf dan fungsi mata. Mengurangkan/mengelakkan risiko mudah lupa dikalangan ibu hamil selepas bersalin.


Bagaimana..berminat tak lepas baca info?

Jangan ragu2..saya dah dua kali hamil ne pun masih amalkan produk shaklee sepanjang kehamilan. Takde lah rasa letih memanjang walaupun sibuk dengan kerja rumah dan jaga anak yang masih menyusu. Sepanjang hari ceria dan bertenaga.

Jom tengok testimoni lain pula...


*Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.


Mengapa mesti memilih  Shaklee
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔ Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
✔ Harga Mampu Milik

===========
CARA ORDER:
===========
☎Sms/Pm/WhatsApp
013 546 1319

EMAIL : chrislinemarapus@gmail.com
Kesihatan Itu Kekayaan

www.kongsikesihatan.blogspot.com



ATAU BUAT PEMBELIAN SENDIRI..

1. Klik Link di SINI 

2. Tandakan Produk Pilihan Anda & ikut arahan seterusnya.

3. Pembayaran Melalui DEBIT/CREDIT CARD.

4. SELESAI - Anda hanya perlu menunggu barang anda sampai di hadapan rumah.


Dapatkan penjimatan sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli melalui kami..


DAFTAR SEKARANG DI SINI 



Ulasan

Popular Post

Tanda-tanda Anda Gemuk Air

Kandungan Lecithin

Kesan Kekurangan Zink

Lecithin Keras, Sukar Ditelan.

Cara Kurangkan Sakit Senggugut