Ketidaksuburan Lelaki

Secara umumnya masalah ketidaksuburan bukan sahaja berlaku pada wanita. Tetapi ia juga berlaku pada lelaki. Seperti air mani kurang, abnormal atau kepekatan rendah/kurang.

Apabila membincangkan hasil ujian air mani, beberapa faktor diambil kira secara keseluruhannya (kriteria terkini yang diterbitkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia - WHO):

Jumlah air maninya melebihi 1.5ml.

Kandungan sperma di dalam setiap ml cecair mani terbabit melebihi 15 juta.


Lebih 40 peratus sperma terbabit menunjukkan aktiviti pergerakan.

Lebih 32 peratus sperma terbabit menunjukkan pergerakan maju, sama ada perlahan (kelas tiga) ataupun laju (kelas empat).

Lebih 58 peratus sperma hidup.

Lebih empat peratus sperma terbabit berbentuk normal.


Juga perlu difahami bahawa nilai di atas adalah nilai yang paling minimum setakat ini. Piawaian sebelum ini menggunakan julat yang lebih tinggi misalnya sperma mestilah melebihi 20 juta/ml, lebih 50 peratus sperma menunjukkan aktiviti pergerakan, lebih 30 peratus sperma mesti berbentuk normal dan seumpamanya.

Walaupun benar hanya satu sperma yang akan mensenyawakan telur, untuk sperma berkenaan berjaya sampai kepada telur yang berada di penghujung tiub fallopio (jika benar telur itu diambil masuk ke dalam tiub fallopio) bukanlah suatu perkara yang mudah.

Dalam masa beberapa minit saja selepas ejakulasi air mani di dalam faraj, banyak sperma yang masih berada di dalam faraj sudah pun mati, tidak semua yang berjaya melepasi serviks (pintu rahim), semakin sedikit yang sampai ke tiub fallopio yang mengandungi telur dan mengerumuni telur sebelum hanya satu saja yang berjaya menembusi telur terbabit.


Bagi keputusan ujian air mani yang kurang memuaskan, rawatan sama ada IUI atau persenyawaan tabung uji (IVF) lebih sesuai, mengikut tahap kekurangan terbabit.

Selain itu, beberapa faktor sosial dikenal pasti mengurangkan mutu sperma contohnya merokok mengurangkan bilangan sperma, mengurangkan sperma hidup dan mutu pergerakan sperma manakala meminum alkohol berlebihan mengurangkan bilangan dan bentuk sperma normal.

Kredit : Dr Hj.Zubaidi
.
.
.
Faktor dari segi biologi pula ialah :

  * Jangkitan kuman atau penyakit yang dihidapi sewaktu kecil yang merencatkan sistem pembiakan
  *  Jangkitan kuman akibat penyakit kelamin dari hubungan seksual
  *  Menghidap azoopsermia iaitu testis yang tidak berfungsi untuk menghasilkan sperma
  *  Menghidap hernia
  *  Gangguan hormon
  *  Salur sperma tersumbat
  * Mati pucuk, lemah tenaga batin, dsbg.


Jika belum bersedia untuk berjumpa dengan doktor bagi mengenalpasti dan mengatasi masalah ketidaksuburan..bolehlah mencuba set vitamin cadangan untuk kesihatan dan kesuburan lelaki.


Produk ini tidak bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuh atau mencegah sebarang jenis penyakit.

Omega Guard
Omega 3 dan Omega 6 meningkatkan kelicinan pergerakan sperma bagi memudahkan persenyawaan.

Vitamin  E Complex
Bekerja bersama-sama dengan vitamin C sebagai anti-oksidan. Radikal bebas dalam tubuh mampu merosakkan sperma dan ovum. Jadi bagi menjaga kualiti sperma, seseorang lelaki harus mengambil vitamin E dalam kadar yang mencukupi. Selenium lengkap dalam Vita E Shaklee pula membantu pergerakan sperma agar lebih tangkas.

Sustained Release Vita-C Plus 500mg
Sebagai vitamin yang menjaga kesegahan sel, vitamin C juga berfungsi menghasilkan sel sperma yang sihat. Sperma yang tidak sihat, lembik, dan lembab akan menghadapi masalah untuk bersenyawa dengan sel ovum.

Vita-Lea Iron Formula
Kesuburan wanita banyak dipengaruhi oleh vitamin A. Jadi untuk cepat dapat anak, seorang wanita (lelaki juga) harus melengkapkan diri dengan mengambil multivitamin dan multimineral. Kenapa kena ambil multi? Kerana ia membekalkan vitamin dan mineral perlu dalam kehidupan kita sehari-hari, bagi memastikan kesihatan berada di tahap optimum. Kandungan Zinc dalam tablet vitalea membantu meningkatkan hormon testosteron dan bilangan sperma. Manakala mangan dan magnesium pula membantu ereksi bagi lelaki.

B Complex
Vitamin2 B3, B6 dan B12 memainkan peranan penting dalam memulihkan tenaga (menukar makanan kepada tenaga). Penting bagi mereka yang hidup dalam keadaan sibuk, selepas kerja di pejabat yang memenatkan, anda memerlukan tenaga untuk bersama dengan suami/isteri. Manakala Vitamin B12 pula berperanan dalam memperbanyakkan sperma.

Asid folik dalam B Complex juga dapat membantu merawat masalah kesuburan pada lelaki. Ia akan mengurangkan kecacatan kromosom pada sperma lelaki. Sperma yang mengalami kecacatan kromosom apabila disenyawakan dengan telur ovum akan menghasilkan janin yang tidak dapat hidup lama. Biasanya wanita yang mengalami keguguran di peringkat awal kehamilan adalah disebabkan oleh hal ini. Untuk mengurangkan risiko ini, suami juga disarankan untuk mengambil asid folik dalam diet harian.

Folat merupakan suplemen penting dalam membantu proses spermatogenesis.


Mengapa mesti memilih  Shaklee
✔ Mendapat Kelulusan KKM
✔ Tiada Kesan Sampingan
✔ Terbukti Berkesan
✔ Terbukti Semulajadi
✔ Terbukti Selamat
✔ Harga Mampu Milik

===========
CARA ORDER:
===========
☎Sms/WhatsApp
www.wasap.my/60135461319

EMAIL : chrislinemarapus@gmail.com

ATAU BUAT PEMBELIAN SENDIRI..

1. Klik Link di SINI 

2. Tandakan Produk Pilihan Anda & ikut arahan seterusnya.

3. Pembayaran Melalui DEBIT/CREDIT CARD.

4. SELESAI - Anda hanya perlu menunggu barang anda sampai di hadapan rumah.

Dapatkan penjimatan sehingga 30% dengan mendaftar sebagai ahli melalui kami..

DAFTAR SEKARANG DI SINI 


Ulasan

Popular Post

Tanda-tanda Anda Gemuk Air

Tanda-tanda Demam Denggi

KEBAIKAN B COMPLEX

Kandungan Lecithin

Alfalfa Legakan Gout